Het licht van Rembrandt in de Dulwich Gallerij

Het licht van Rembrandt in de Dulwich Gallerij


Dulwich Picture Gallery, 's werelds oudste speciaal gebouwde kunstgalerij, heeft de 350e verjaardag van Rembrandts sterfdag gevierd met een buitengewone tentoonstelling. Deze viert de rol van licht, zowel in de creatie als in de inhoud van zijn werk.

De galerie nodigde de bekroonde cameraman Peter Suschitzky uit om speciaal op de tentoonstelling afgestemde verlichting te creëren. Dit project, 'Rembrandt's Light' genoemd, werd uitgevoerd met behulp van een nieuw ERCO LED-verlichtingssysteem met draadloze Bluetooth-lichtregeling van Casambi.

De galerie in Zuidoost-Londen, ontworpen door Sir John Soane en geopend in 1815, heeft een deel van de bestaande halogeenverlichting geüpgrade naar een Casambi Bluetooth-gestuurd systeem met ERCO's Optec LED-precisiespots met 12W LED-modules. De nieuwe technologie stelde Suschitzky in staat om de baanbrekende werken van de Nederlandse meester - 35 schilderijen, etsen en tekeningen - op unieke manieren te belichten, waardoor het thema van de tentoonstelling, licht en verhalen vertellen, tot leven kwam.

Suschitzky staat bekend om zijn werk aan films als Star Wars: The Empire Strikes Back. Hij heeft als cameraman (regisseur fotografie) aan elf films van David Cronenberg gewerkt. 'Als Rembrandt vandaag zou leven, zou hij volgens mij een cameraman zijn geweest', zegt Jennifer Scott, Sackler-directeur van Dulwich Picture Gallery en co-curator van Rembrandt's Light. 'Zoals onze tentoonstelling laat zien, gebruikte hij licht om de kijker mee te nemen in het verhaal.'

'Ik ben mijn hele leven geïnspireerd door het werk van de grootste oude meesters', zei Suschitzky. 'Rembrandt lijkt me te hebben gestreefd naar een universele waarheid wat betreft de menselijke conditie en hij heeft daarbij licht gebruikt om beweging en emotie te creëren. Dit loopt parallel met cinematografie, waar het beeldhouwen van licht en het richten van de blik van de kijker naar de gewenste plek in een beeld essentieel is voor het vertellen van krachtige verhalen.'

Thematisch gerangschikt, volgt de tentoonstelling hoe Rembrandt licht manipuleerde: van het oproepen van een meditatieve sfeer, tot het belichten van mensen, tot het creëren van impact en drama. 'We wilden de verlichting gebruiken om de verschillende thema's van de kamers en de stemmingen in Rembrandts schilderijen naar voren te halen', zegt Helen Hillyard, assistent-conservator bij de Gallery en co-curator van Rembrandt's Light.

Casambi lichtsturing maakte het individueel schakelen en dimmen van de ERCO armaturen mogelijk, met besturing en programmering via iPad en iPhone. Er werd een reeks verwisselbare tertiaire lenzen gebruikt, waaronder narrow beams, floods, wide floods, oval floods en framers, om het licht op elk kunstwerk precies vorm te geven. 

"Het opwindende hievan is dat je het Bluetooth systeem iets wilt laten doen, de dat gewoon kunt bouwen', zegt Alexander Moore, Head of Exhibitions bij de Gallery. 'We hebben binnenkort een fototentoonstelling waarvoor een deel van de lichten op timers moet staan ​​die draadloos door de bezoeker worden geactiveerd. We onderzoeken ook interactieve lichtontwerpen die daadwerkelijk door de bezoeker kunnen worden aangestuurd. Het belangrijkste is dat we ons nu blootstellen aan deze nieuwe ontwikkelingen en deel kunnen uitmaken van het gesprek.’